מעגלים > צער בעלי חיים >
 
 
   
צער בעלי חיים - מדריך למורה

ברוכים הבאים למדריך למורה לאתר "צער בעלי חיים".
אתר זה הוא חלק מפרויקט מעגלים - מגלים יחד ערכים במורשת ישראל מבית גלים.
קראו על פרויקט מעגלים
אתר זה עוסק בנושא החשוב - צער בעלי חיים.
בסרטון, במידע שבאתר ובפעילויות הרבות המופיעות בו ניסינו להעביר את המסר החשוב הבא: השמירה על תנאי חייהם של בעלי החיים החיים בקרבנו ובטבע - איננה "אופנה" חדשה. המסורת היהודית, מקדישה תשומת לב מרובה בהנחיות על האופן שבו האדם צריך להתייחס לבעלי החיים.
עוד רצינו שהגולשים הצעירים יכירו את המגוון הרחב מאוד של תחומים שבהם עוסקת מורשת ישראל - וביניהם הדאגה לטבע, ליצורים החיים ולאיכות הסביבה.

אתר זה נכתב על ידי צוות אתר "גלים". חלקים מהאתר עובדו מתוך חומרי ההדרכה של עמותת חל"ד.

צער בעלי חיים - רציונל חינוכי
הלכות "צער בעלי חיים" נובעות משני היבטים חשובים:
  א. איסור השחתה ופגיעה בטבע ובסביבה.
  ב. הפן ההומאני - התחשבות בבעל החיים מתוך היותו יצור חי החש כאב וסובל כאשר פוגעים בו. בנוסף לאיסור המוכר על התעללות או פגיעה סתמית בבעלי חיים, יש במקורות היהודיים הוראות מפורשות לגבי התחשבות בבעלי החיים, ואפילו הנחיות מה מותר ומה אסור בשימוש בהם לעבודה, לדוגמה:
  • "לֹא תַחְסֹם שׁוֹר בְּדִישׁוֹ" (דברים כ"ה, 4)
  • "לֹא תַחֲרֹשׁ בְּשׁוֹר וּבְחֲמֹר יַחְדָּו" (דברים כ"ב, 10)
הדוגמה הראשונה קשורה לעבודת הדיש שהיה השור מבצע בימי קדם. במהלך עבודה זו היה השור חשוף למזונו (גבעולי ועלי התבואה), ואנשים רבים נהגו לחסום את פיו כדי שלא יוכל לאכול. התורה אוסרת מעשה זה כדי למנוע מבעל החיים את הסבל שבראיית מזונו בלי שיוכל לאוכלו. הדוגמה השנייה נובעת מהעובדה כי גרירת המחרשה על ידי שני בעלי חיים בעלי גובה שונה ויכולת עבודה שונה עלולה לגרום קושי וסבל לשניהם, ולכן היא אסורה. כמו כן, בעלי חיים רבים מגלים לעתים קרובות סימני עצבנות כאשר הם נאלצים להיות קרובים לבעלי חיים אחרים. מקורות נוספים ביהדות עוסקים בדאגה להאכלתם של בעלי החיים, דאגה למנוחתם, רגישות לסבלם וכדומה, וחלק מהם מובאים ביחידה זו.
ילדים רואים לעתים בסביבתם הקרובה את בעלי החיים הקטנים והחלשים מהם, ומתייחסים אליהם כאל נחותים. הנימוק לדרישת היהדות להתייחסות מתחשבת כלפיהם הוא כי אין לזלזל או לפגוע בשום יצור נברא, שכן עצם קיומו מעיד כי יש לו תפקיד ומקום בעולם.
תפיסה זו מתקשרת גם לקו המחשבה שעולה בדיון במצוות האוסרות השחתה ופגיעה בכל חפץ או נברא. המסר המעשי הנובע משתי היחידות יחד הוא שלילת הרס ופגיעה ברכוש, בצומח או בחי. שתיהן גם מעודדות את הילדים להתחשב בצורכיהם של אנשים אחרים ואף בבעלי חיים.
אחת הסיבות לאיסור הפגיעה בחיות, המוזכרת באתר, היא ההשפעה שיש למעשים על המחשבות. לפי תפיסה זו משפיעה הפגיעה בבעלי חיים באופן שלילי על נפשו של האדם ועל התנהגותו גם במישורים אחרים. רעיון זה הוזכר ביחידה 5, ולמעשה הוא רלוונטי לכל תחומי החיים, אולם חשוב להדגישו דווקא בהקשר לעיקרון "צער בעלי חיים", שכן אדם שאינו מתחשב בבעלי חיים ומוכן לפגוע בהם ולגרום להם צער, מתרגל לפעול בחוסר רגישות וחוסר התחשבות באחרים. התנהגות כזאת עלולה להוביל להתנהגות פוגעת גם בתחומים אחרים, ואפילו לפגיעה בבני אדם.
לסיכום, המסרים העיקריים העולים מהיחידות האחרונות הם עידוד הרגלי התנהגות של עשיית טוב והימנעות מעשיית רע בכל תחומי החיים וכלפי כל חפץ, יצור ובוודאי אדם.

מה יש באתר?
האתר מחולק לארבעה אזורים:
  • סרטון - שבו משוחחים שולי ודריווש בנושא צער בעלי חיים. את הסרטון מלווה דף צפייה שמאפשר לגולשים להתמקד בפרטי הסרטון, להכיר לעומק את ההיבטים השונים של הנושא וגם להרחיב את הידיעות באתרים נוספים ובפעילויות.
  • לב המעגל - כשמו כן הוא... זוהי ליבת התוכן של נושא "צער בעלי חיים". המדור פותח בחידון מקדים שבעזרתו יוכלו לבחון הילדים את ידיעותיהם בנושא. בהמשך המדור, יוכלו התלמידים להכיר את עיקרי הנושא במדורים המשלבים מידע עם פעילויות הבנה והפנמה קצרות.
  • במעגל הרחב - במדור זה כללנו את תחומי ההעשרה המרחיבים את היריעה שבה עסקנו ב"לב המעגל". כאן תוכלו להכיר מקורות נוספים מהמקורות היהודיים לנושא צער בעלי חיים, להכיר את הנושא בתרבויות העולם ובתקופות היסטוריות שונות. הגולשים יוכלו אף להכיר את יישום העקרונות היהודיים של "צער בעלי חיים" במדינת ישראל המודרנית ועוד ועוד...
  • פעילויות - כאן ריכזנו עבורכם את כל הפעילויות שבאתר. הפעילויות מציגות נקודות מבט שונות לנושא המורכב והחשוב הזה.
כל החומרים נכתבו על פי העקרונות הפדגוגיים של סנונית וגלים לפיהם קטעי המידע משולבים בפעילויות להעשרה, הפנמה, הרחבה ותרגול הנושאים הנלמדים.

פירוט הפעילויות באתר
  • האם אתם מוכנים לגדל חיית מחמד? - פעילות זו נכתבה בסגנון חידוני "בחן את עצמך". החידון מציג לפני הילדים מצבים שונים בגידול בעלי חיים. הילדים נדרשים לציין כיצד הם היו נוהגים, וכך הם יכולים להיווכח האם הם מוכנים לקחת על עצמם אחריות לגידול חיות מחמד
  • האם לעזור לחתול? - לפניכם סיפור שבו סובל החתול של ה"בריון של הכיתה". בעזרת הסיפור יתמודדו הילדים עם הדילמה - כיצד עליהם לנהוג: האם לעזור לחתול הסובל, או להתעלם ממנו מכיוון שבעליו אינו נוהג אליו כראוי. בפעילות זו אנחנו עוסקים בהיבט האנושי-הרגשי של ציוויי צער בעלי חיים.
    בהמשך הסיפור מובאת השוואה למצווה המובאת בספר שמות: "כִּי תִרְאֶה חֲמוֹר שׂנַאֲךָ רֹבֵץ תַּחַת מַשָּׂאוֹ וְחָדַלְתָּ מֵעֲזֹב לוֹ עָזֹב תַּעֲזֹב עִמּוֹ.", ומתואר כיצד התורה מגיבה לדילמה כזאת.
  • דוד והעכביש - בפעילות זו מכירים הגולשים את המדרש על אודות דוד והעכביש. הסיפור עוסק בסוגיה - מהי חשיבותם של בעלי החיים ומהו מקומם בעולם?
    לאחר קריאת הסיפור ישיבו הילדים על שאלות רב-ברירה ושאלות פתוחות בתחום הבנת הנקרא.
  • מן המקורות - בפעילות זו יכירו הגולשים פסוקים מתוך התורה ומן התורה שבעל פה שבהם הנחיות לטיפול בבעלי חיים. הפעילות מסייעת בהבנת הפסוקים, שחלק מן המלים בהם עשויות להיות קשות להבנת ילדים בגיל בית הספר היסודי.
  • צער בעלי חיים - בשביל מה? - פעילות חווייתית זו מפגישה את הגולשים עם הטעמים השונים למצוות צער בעלי חיים:
    • התחשבות ברגשות בעלי החיים
    • חשיבות בעלי החיים בעולם
    • השפעת יחס שלילי לבעלי חיים לנפש האדם
    הפעילות הזאת מוצגת באמצעות מצב דמיוני של בחירות בעולם החי.
  • אבירם ושוהם ובעלי החיים - פעילות זו עוסקת אף היא בהיבטים הרגשיים-המוסריים של "צער בעלי חיים". הילדים יכירו שני ילדים - אחד חובב בעלי חיים והשני שמתייחס באופן גרוע לבעלי החיים
  • ניסויים בבעלי חיים - בעד או נגד? - פעילות זו פותחת בשיחה בין גיבורי הסרטונים שלנו - התוכי דריוווש והילדים רזי ושולי. שולי מנסה להבין מדוע רזי מתנגדת לשימוש בשמפו שנוסה על בעלי החיים. דריווש שולח את שולי והגולשים לחקור את הנושא באתרים ברשת האינטרנט.
  • תשבץ חיות ומשלים- כאן יש לנו משהו קצת שונה - תשבץ שעוסק כולו במשלי חיות ובנמשלים בעולם בני האדם.

קשר עם השטח
לנו, לצוות "מעגלים", חשוב מאוד לשמור על קשר עם השטח.
חשוב לנו לשמוע את דעתכם, להשיב לשאלותיכם ולדעת איך אתם עובדים עם החומרים שלנו בבתי הספר.
נשמח אם תשתפו אותנו, ואת ציבור המורים, בפעילויות ייחודיות שעשיתם באמצעות האתר. נוכל אף לפרסם דפי עבודה, הצעות למערכי שיעור והמלצות לפעילויות נוספות במדור זה.
לשאלון למורים ולתלמידים
שליחת דואל לצוות האתר

אחורה
קדימה
 

כל הזכויות שמורות © עמותת סנונית (ראו תנאי שימוש)